Jak zacząć z email marketingiem - w pigułce

Jak zacząć z email marketingiem - w pigułce

Email marketing może być potężnym narzędziem dla firmy każdej wielkości. Nie ważne w jakiej branży prowadzisz biznes, umożliwiającym dotarcie do docelowych odbiorców i zaangażowanie ich. Statystyczny internauta sprawdza swoją skrzynkę pocztową kilka razy dziennie.

💡
Według badań przeprowadzonych przez Litmus w 2021 roku, 21% badanych przyznało, że sprawdza swoją pocztę e-mail co godzinę, podczas gdy 32% sprawdza ją kilka razy dziennie. 20% badanych sprawdza swoją pocztę e-mail co kilka godzin, a 17% raz dziennie. Tylko 10% badanych przyznało, że sprawdza swoją pocztę e-mail rzadziej niż raz dziennie.

Oto kilka kroków, które musisz wykonać, aby rozpocząć przygodę z email marketingiem.

Zdefiniuj swoje cele

Po pierwsze musisz uwierzyć, że email marketing jest dla Ciebie i Twojego biznesu. Zastanów się co chcesz osiągnąć dzięki kampaniom emailowym. Chcesz wypromować swoją markę, budować jej rozpoznawalność, zwiększyć sprzedaż lub generować leady? Ważne jest abyś wiedział czy email marketing u Ciebie działa.

Wybierz platformę, narzędzie do email marketingu

Prowadząc biznes zapewne codziennie wysyłasz setki maili, jednak aby proces wysyłania wiadomości do Twoich subskrybentów, klientów był prosty i automatyczny, musisz skorzystać z narzędzi, które umożliwiają tworzenie i wysyłanie kampanii emailowych. Przykładowo tworzysz jeden szablon wiadomości i wysyłasz do wszystkich klientów jednym kliknięciem. Oczywiście zanim to będzie możliwe, musisz pozyskać adresy email.

Zbuduj swoją listę mailową

Twoja lista mialowa jest podstawą Twoich kampanii. Zbieraj adresy email od odwiedzających stronę internetową, obserwujących w social mediach i klientów. Twoja lista mailowa to Twoja własność. Email marketing i skrzynki pocztowe Twoich odbiorców to Twoja platforma komunikacji, Twoje social media. Facebook, Instagram, Tweeter, LinkedIn jedną decyzją może zablokować Ci konto i odciąć Cię od Twoich klientów. Zanim jednak dodasz kogoś do swojej listy mailowej, upewnij się, że uzyskałeś pozwolenie. Zbieranie adresów emial ma swoje umocowanie w przepisach RODO, GDPR. Stosuj double opt-in.

Twórz wartościowe treści

To co wysyłasz swoim subskrybentom musi dawać im wartość. Twórz interesujące i angażujące treści. Buduj relacje, odkrywaj świat swojej marki, rozwiązuj problemy swoich odbiorców. Nie bój się sprzedawać. Dla niektórych najbardziej istotne może być poznanie Twojego świata, dla innych poznanie aktualnej oferty, kolejni liczą tylko na rabaty. Listę odbiorców będziesz musiał podzielić na segmenty. Dogłębna analiza Twojej bazy pozwoli Ci kierować właściwe komunikaty. Wysyłanie każdej wiadomości do wszystkich to nie jest dobry pomysł. Kluczowa jest segmentacja.

Wysyłaj wiadomości

Masz już listę, masz treści, więc czas na wysyłkę. Jak często? To zależy. Nie ma jednej reguły. Na początku musisz testować różne dni, godziny, częstotliwość wysyłek. Są pewne standardy i dobre praktyki, ale Twoi odbiorcy są unikalni i mogą mieć własne preferencje i oczekiwania.

💡
Ważne jest, aby monitorować wskaźniki otwarć i kliknięć, a także reakcje i opinie od Twoich odbiorców, aby dopasować częstotliwość wysyłania do ich preferencji i zachęcić ich do interakcji z Twoją marką.

Analizuj wyniki kampanii email marketingowych

Jak już wspomniałem powyżej, ważne jest, aby po wysłaniu emaili śledzić kilka kluczwych wartości, jak współczynnik otwarć (OR), współczynnik kliknięć (CTR) i konwersję (CR). Wykorzystaj te dane do optymalizacji kolejnych kampanii i popraw wyniki.

Wszystkie z powyższych zagadnień to tematy na oddzielne wpisy, które już wkrótce na blogu. Stay tuned!

PS. Pamiętaj, email marketing to ciągły proces. Eksperymentuj i testuj, aby znaleźć to, co najlepiej sprawdza się w Twoim biznesie i u Twoich odbiorców.